Categorie 1

04 januari '22

Goede voornemens die je makkelijk kunt volhouden

Elk jaar weer maken we nieuwe goede voornemens, zoals stoppen met roken, minder snoepen of meer gaan sporten. Helaas worden de meeste goede voornemens halverwege januari vaak al weer opgegeven. Daarom heeft Jos Kooistra van Fysiogroep Waterland 6 goede voornemens voor u opgesteld die wel haalbaar zijn, zodat u toch wat fitter en gezonder het nieuwe jaar doorkomt.

1. EET IETS GEZONDS BIJ ELKE MAALTIJD

Veel mensen hebben als goede voornemen: gezonder leven of afvallen. Dit is alleen heel moeilijk vol te houden. Waarom begint u niet wat makkelijker door iets gezonds te eten bij elke maaltijd. Een kiwi bij het ontbijt, een salade bij de lunch en extra groente bij het avondeten. U kan dit ook makkelijk doorpakken bij het snoepen, eet meer fruit of yoghurt en minder koek of snoep. Dit is makkelijk mee te nemen in uw dagelijkse routine!

2. SLAAP 8 UUR PER DAG

Sommige mensen slapen slechts 4 tot 6 uur per dag, meestal met tijdgebrek als excuus. Vaak beseffen deze mensen niet dat 6 uur slaap of minder schadelijke gevolgen kan hebben voor lichaam en geest. Als u niet genoeg slaapt maakt uw lichaam onvoldoende antilichamen en cellen aan waardoor u zich zwakker kan voelen als u ‘s ochtends opstaat. Ook brengt te weinig slaap uw hormoonspiegel in de war, waardoor u zelfs een beetje aan kan komen. Ga daarom eens wat vroeger naar bed, kijk wat minder Netflix en doe de ogen wat eerder dicht.

3. BEWEEG EEN PAAR MINUTEN PER DAG

Bewegen is erg belangrijk. Maar soms kunt u gewoon niet iedere dag sporten door uw drukke schema. Dat hoeft geen probleem te zijn. Als u zorgt dat u per dag een paar minuten extra beweegt boekt u al winst. Dat hoeft niet per se sporten te zijn maar u kan bijvoorbeeld ook wandelen, vaker de trap nemen of klussen in en om het huis. Als u dit ook een paar minuten per dag oppakt voelt u uzelf een stuk fitter.

4. EEN DAG PER WEEK SCHOONMAKEN

Wist u dat het huishouden doen en schoonmaken ook gezond voor u is? Als u een dag per week uw huis of auto schoonmaakt houd u er niet alleen een fris en opgeruimd huis of auto aan over maar bent u ook tegelijkertijd lekker in beweging. Zo blijken stofzuigen en dweilen erg goed te zijn voor uw vetverbranding, pak ze er dus eens wat vaker bij!

5. MEER WATER DRINKEN

Probeer eens uw glas cola om te ruilen voor een glas water. Het advies voor volwassenen is om tussen de 1,5 tot 2 liter water per dag te drinken. Neem een fles water mee naar uw werk of tijdens het sporten, en vul deze een paar keer per dag onder de kraan. Meer water drinken kunt u makkelijk meenemen in uw dagelijkse routine. Niet zo’n waterdrinker? Doe een paar stukken fruit in uw water voor wat extra smaak of drink meer thee (wel zonder suiker natuurlijk).

6. EEN NIEUWE SPORT LEREN

Nieuwe dingen leren is altijd enorm leuk. Probeer daarom eens een nieuwe sport te leren. Denk aan boulderen (klimmen), zwemmen, dansen, vechtsporten of skeeleren. Zo leert u niet alleen wat nieuws maar bent u ook nog eens lekker gezond bezig.

Wilt u starten met sporten onder begeleiding van een fysiotehrapeut?
Bij Fysiogroep Waterland kunt u FysioFitnessen!

Verantwoord sporten onder professionele begeleiding.

Geschreven door

Jos Kooistra

Fysiotherapeut en Praktijkeigenaar

Gespecialiseerd in orthopedische revalidatie & hart revalidatie, behandeling van artrose, shockwave therapie en dry needling.

Meer over Jos Kooistra

Brochure

Meld u hier aan voor de brochure
Download brochure

Nieuws

Bekijk ook

Nieuws

Bekijk ook

Categorie 1

11 december '23

Bevallingsvoorbereiding 7 maart 2024

Zwangeren Opgelet! De 2e FLOOR Bevallingsvoorbereiding staat gepland op: Maandag 7 maart 19:00 – 21:30 in Monnickendam Een eenmalige workshop samen met je beval partner.

Lees meer

Categorie 1

07 december '23

SKI POWER – Goed voorbereid op wintersport

Jaarlijks gaan zo’n 1 miljoen Nederlanders op wintersport. Onder alle wintersporters krijgt 1 op de 17 mensen een blessure tijdens de wintersportvakantie. Een knieblessure is

Lees meer

Categorie 3

06 december '23

Val Analyse 21 & 22 december

Elke 4 minuten belandt een 65-plusser op de spoedeisende hulp na een valongeval. Dit is slechts 10% van het totaal aantal valongevallen van ouderen. De

Lees meer