Categorie 1

11 mei '21

Voorkom stress met deze 7 handige tips

Herkent u dat? Naast een drukke werkdag, inkomende berichten op WhatsApp en het moeten halen van deadlines moet u bij thuiskomst ook nog eens het huishouden doen. Dag in dag uit zorgen deze factoren voor opbouwende stress. Wordt dit gevoel u te veel? Dan kunt u last krijgen van gespannen schouders en hoofdpijn. Dan zou u het liefst ’s avonds gewoon in uw bed willen kruipen. Maar hoe kunnen we ervoor zorgen dat we minder stress ervaren en welke gevolgen kan stress hebben? In deze blog leest u hier meer over.

Wat is stress?

Stress ontstaat doordat de draaglast groter wordt dan de draagkracht. De factoren die daaraan bijdragen en de mate van hevigheid is voor iedereen anders. Als we stress ervaren, dan is ons lichaam in de hoogste staat van alertheid. We zijn een stuk scherper en gaan een stuk efficiënter te werk. Maar naarmate dit gevoel langer aanhoudt, kan dit een negatieve wending krijgen. Die grens ligt bij iedereen anders.

Is de stress negatief, dan heeft u meer moeite met concentreren en blijven werken. Het kan u mentaal uit evenwicht brengen. Merkt u dat dit het geval is? Dan is het tijd om actie te ondernemen.

Welke symptomen van stress zijn er?

Elk soort klacht als gevolg van negatieve stress is voor iedereen anders. De één krijgt last van hoofdpijn en de ander van gespannen spieren en weer een ander krijgt een ontzettend kort lontje. Stress kan zich dus uiten in zowel lichamelijke klachten als psychische klachten. Hieronder vindt u een aantal voorbeelden van dit soort klachten:

Lichamelijke symptomen

  • Duizeligheid
  • Gespannen nek-, schouder- of armspieren
  • (Chronische) vermoeidheid of slaapproblemen
  • Gebrek aan energie
  • Hoofdpijn/migraine
  • Ademhalingsproblemen
  • Paniekaanvallen
  • Obstipatie/diarree
  • Maagpijn/Misselijkheid

Psychische symptomen

  • Verminderde concentratie/concentratieverlies
  • Moeite met keuzes maken
  • Meer moeite om prikkels te verwerken
  • Piekeren
  • Negatief denken
  • Onzekerheid/angst
  • Eenzaamheid
  • Minder zelfvertrouwen
  • Depressiviteit

Stress voorkomen? Lees deze tips

Op het moment dat u stress ervaart is het meestal te laat. Vaak zit u dan al midden in het proces en beginnen de eerste klachten al op te spelen. Om hier op tijd bij te zijn hebben we een korte checklist voor u in elkaar gezet:

1. Zorg voor ontspanning
Ons lichaam kan goed tegen korte periodes van stress. Dit is gezonde stress. Als u deze korte periode afwisselt met ontspanning, dan krijgt ons lichaam genoeg rust om even bij te komen. Zo is lachen en plezier maken gezond. Ga vooral op zoek naar dit soort momenten. Zo kunt u er weer helemaal tegenaan!

2. Blijf in beweging
Regelmatig bewegen helpt om uw hoofd goed leeg te maken. Maak bijvoorbeeld een ommetje of ga een rondje hardlopen. Hierbij is het belangrijk om u zoveel mogelijk op die activiteit te focussen. Wat ziet u allemaal tijdens uw uitje? Hiermee voorkomt u dat u aan uw werk gaat denken en maakt u uw hoofd echt leeg.

3. Krijg voldoende slaap
Een goede nachtrust zorgt voor meer energie en dat u de volgende dag beter met problemen en uitdagingen omgaat. Probeer acht uur slaap te krijgen en voor het slapen gaan ook voor voldoende ontspanning te zorgen. Kijk bijvoorbeeld een uur voor het slapen gaan niet meer op een beeldscherm of televisie.

4. Houd uw gedachten onder controle
Zet uw eigen gedachten op een rij door deze op te schrijven. Wat speelt er momenteel in uw leven? Wat houdt u allemaal bezig? Hierdoor leegt u even uw hoofd en krijgt u gelijk een goed overzicht. Dit geeft u vervolgens weer controle over alles wat er in uw leven speelt. Zo ziet u zelf wat echt belangrijk is en wat minder prioriteit heeft.

5. Let op uw voeding en suikerinname
Bij stress raakt uw lichaam uit balans. Om uw lichaam in evenwicht te houden is een gezond eetpatroon belangrijk. Probeer suiker zoveel mogelijk te vermijden. Eet geen zoetigheid en ongezonde snacks. Vermijd ook wit brood, alcohol en frisdranken.

6. Zeg een keer ‘nee’
Op de korte termijn kan het geen kwaad om ‘ja’ te zeggen door bijvoorbeeld één kleine taak erbij te nemen. Op de lange termijn kunt u door telkens maar ‘ja’ te zeggen overspannen raken. Neem dus niet te veel hooi op uw vork.

7. Vergelijk jezelf niet met anderen
Door de invloed van social media worden wij constant gebombardeerd met het leven van anderen. Vergelijk uzelf niet met hun situatie en probeer uw eigen geluk te maken. Als u een ideaalbeeld nastreeft, kan dit een behoorlijke impact hebben op uw mentale gezondheid.

Fysiotherapie bij stress-gerelateerde klachten

Door het geven van ontspanningsoefeningen en ademhalingsoefeningen kan de fysiotherapeut u helpen bij het ontspannen van de spieren. Uw fysiotherapeut geeft u inzicht in de relatie stress en uw klachten, en leert u hiermee om te gaan. Tevens kan hij u adviseren welke sport of bewegingen goed voor uw zijn en u hierbij begeleiden. Bewegen zorgt ervoor dat de stress in uw lichaam minder wordt en u beter gaat ontspannen.

Ervaart u stress-gerelateerde klachten? Neem dan contact op met Fysiogroep Waterland

Heeft u last van één van de bovenstaande klachten? Wij staan 6 dagen per week voor u klaar! U kunt contact opnemen met Fysiogroep Waterland via 0299-653499 of vul het contactformulier in op de website

Geschreven door

Jos Kooistra

Fysiotherapeut en Praktijkeigenaar

Gespecialiseerd in orthopedische revalidatie & hart revalidatie, behandeling van artrose, shockwave therapie en dry needling.

Meer over Jos Kooistra

Brochure

Meld u hier aan voor de brochure
Download brochure

Nieuws

Bekijk ook

Nieuws

Bekijk ook

Categorie 1

11 december '23

Bevallingsvoorbereiding 7 maart 2024

Zwangeren Opgelet! De 2e FLOOR Bevallingsvoorbereiding staat gepland op: Maandag 7 maart 19:00 – 21:30 in Monnickendam Een eenmalige workshop samen met je beval partner.

Lees meer

Categorie 1

07 december '23

SKI POWER – Goed voorbereid op wintersport

Jaarlijks gaan zo’n 1 miljoen Nederlanders op wintersport. Onder alle wintersporters krijgt 1 op de 17 mensen een blessure tijdens de wintersportvakantie. Een knieblessure is

Lees meer

Categorie 3

06 december '23

Val Analyse 21 & 22 december

Elke 4 minuten belandt een 65-plusser op de spoedeisende hulp na een valongeval. Dit is slechts 10% van het totaal aantal valongevallen van ouderen. De

Lees meer