zweepslag
Neem contact op

Zweepslag

Bij een zweepslag zit er een scheur in je spier, dit bevindt zich meestal in de kuit. Dit gebeurt vaak wanneer je teveel kracht op de spier uitoefent. Dit kan bijvoorbeeld tijdens het hardlopen gebeuren. Je voelt hierbij een scherpe pijn en kunt geen kracht meer op de spier zetten. Probeer zo snel mogelijk je kuit rust te geven en te koelen.

Wat is een zweepslag?

Een zweepslag is meestal een kleine scheur die zich in de kuitspier bevindt.  Een zweepslag kan in veel verschillende spieren voorkomen, maar komt het meest in de kuit voor. De scheur bevindt zich meestal op de overgang van de spier- naar peesweefsel. Tijdens het sporten of een andere intense activiteit kan de patiënt een plotselinge scherpe pijn in de kuit voelen. Alsof er een harde klap tegen de kuit aan komt. Hierna kun je vaak niet meer doorlopen. Naast de pijn, kan er ook een blauwe plek ontstaan. Deze plek zie je meestal terug op de plaats waar de spier is gescheurd maar kan na verloop van tijd zakken, omdat de zwaartekracht het bloed naar beneden laat stromen.

Wat zijn de symptomen?

  • Het voelt alsof er iets knapt of dat er een hard voorwerp tegen je kuit aan komt.
  • Het voelt alsof iemand tegen je kuit schopt.
  • Een stekende en scherpe pijn in je kuit.
  • De pijn zit meestal midden in de kuit
  • Je kunt misselijk en draaierig van de pijn worden.
  • Moeite met het lopen.
  • Op je tenen staan doet pijn.
  • Pijn bij het rekken van je kuitspier.
  • Een dikke kuit (dit hoeft niet).
  • Een blauwe plek.

Wat zijn de oorzaken?

Een zweepslag wordt meestal veroorzaakt door een plotselinge beweging. Dit gebeurt vaak tijdens het sporten, zoals bijvoorbeeld hardlopen, voetbal of tennis. Door een plotselinge beweging kan er een spierscheuring ontstaan. Deze spierscheuring wordt een zweepslag genoemd. Dit hoeft echter niet te komen door een sport en kan ook gebeuren bij een ongeluk of een val. Je kunt het ook oplopen bij langdurige belasting van je spier. Als dit gebeurt ontstaan er kleine scheurtjes in de spier en kun je sneller een grotere scheur oplopen. Leeftijd speelt vaak ook een rol. Als je ouder wordt kunnen de spieren in sterkte afnemen.

Hoe voorkom je een zweepslag?

  • Doe altijd een warming-up en cool down tijdens het bewegen.
  • Bouw je training rustig op.
  • Draag de juiste kleding.
  • Draag ondersteunende schoenen.
  • Draag compressiekousen om je spieren warm te houden.

Zweepslag behandeling

De kuitspier wordt vaak vanzelf beter, het duurt ongeveer 2 tot 8 weken voordat de spier volledig is hersteld. Het is wel belangrijk dat de spier in de beginfase niet teveel wordt belast. Je kunt je herstel rustig opbouwen met behulp van onze fysiotherapie. De fysiotherapeut zal je helpen om het spierweefsel op de juiste manier te hertrainen. Met de juiste hulp kun je je spier optimaal laten genezen en kun je zo snel mogelijk weer bewegen.

Bekijk ook

whiplash

Whiplash

Bij een whiplash heb je een nekspier verrekt. Deze aandoening komt best vaak voor en dit gebeurt meestal onverwachts. Het kan bijvoorbeeld gebeuren bij een aanrijding.
Lees meer
etalagebenen

Etalagebenen

Bij etalagebenen heb je vernauwingen in de beenslagaders. Dit kan ontstaan door slagaderverkalking. Hierdoor neem de bloedtoevoer naar de benen af. Dit kan een doof gevoel, kramp of pijn veroorzaken.
Lees meer